First week of adventures in Panama-City - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Celien Jansen van der Sligte - WaarBenJij.nu First week of adventures in Panama-City - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Celien Jansen van der Sligte - WaarBenJij.nu

First week of adventures in Panama-City

Door: Celien

Blijf op de hoogte en volg Celien

21 April 2016 | Panama, Panama-stad

Buenos Dias señoras y señoritas,

Eerste week in Panama is alweer voorbij, al zoveel gebeurd. In Panama-stad geweest en San Blas.
Donderdag 14e aangekomen in Panama City en kwam al gelijk andere reiziger tegen, een Russische Israëliër geboren in Estland.. ik voel me best heel normaal hier, iedereen heeft zo'n bijzonder verhaal. Maargoed Simon heet hij, en hij wou wel graag een taxi delen en hij zat in Luna's Hostel, net zoals chantal en iedereen leek het wel. Ik had een ander hostel geboekt in ander deel van de stad, omdat hostelworld zei dat er geen kamers meer vrij waren bij Luna's, maar op hun eigen site dus wel.. maargoed onderweg in de taxi gebeld en ze hadden nog plek dus geswitcht hostel, leuk hoe dat avontuur gelijk al begint. Het voelde eerst heel gek om aan te komen in Panama, het is erg onwerkelijk, maar toch voelt het heel normaal en vertrouwd. Ik zat in een hostel in de wijk Casco Viejo en dat stond vroeger bekend als het oude gevaarlijke deel maar nu helemaal omgetoverd met super veel barretjes, restaurantjes etc. super gezellige sfeer hier dus, overal politie dus ook prima 's nachts te bewandelen. Toen we aankwamen zijn simon en ik wat gaan eten en met een paar Canadesen in het hostel paar biertjes gedronken. Die jetlag hakte er behoorlijk in, om 10uur (wat dus al 5uur ochtends Nederlandse tijd is) begon ik te knikkebolle en was het tijd om naar bed te gaan.. Bij het ontbijt kwam ik simon weer tegen en nog 2 andere reizigers, besloten we stad beetje te verkennen, zij waren ook net aangekomen. We zijn naar grote panamese mall geweest, en daarna naar het park half uurtje uit de stad.. maar we liepen op slippers en het was toch een jungle met slangen enzo, slecht idee op slippers. Ze raadde ons aan zondagochtend heel vroeg te komen want dan zou je apen en heel veel andere dieren kunnen spotten. Dus tóch maar weer terug gegaan en de ruines van Panama Viejo bekeken, in de enorme hitte. Die dag heb ik wel 10 liter water er doorheen gezweet.. Die avond heeft onze italiaanse vriend zijn speciale pasta voor ons gekookt en zijn daarna de stad ingegaan om goed te feesten waar die buurt zo bekend om staat. Het was ook echt geweldig, je ziet er alles, van salsa tot techno. En ook wel veilig, ik was blij dat ik beschermd werd door 3 grote mannen haha want we kwamen de eigenaar van het hostel tegen waar ik oorspronkelijk heen zou gaan en hij zei dingen als je hier naar rechts gaat word je 100% zeker overvallen etc. we hebben beetje vriendjes gemaakt met hem en mochten gratis zwemmen in hun zwembad! Waren we meerrr dan aan toe.
De volgende ochtend heeft de Russische Israëliër Simon voor ons zijn speciale Shechuka of zoiets gemaakt, ge-wel-dig, ik zal het in nederland zelf nog een keer proberen. Ik dacht tja, nu wil ik ook best iets typisch nederlands maken maargoed wat is dat dan he.. boerenkool ofzo in 35 graden leek me dan ook niet helemaal top. We hadden gehoord van een rooftop zwembad op de bovenste verdieping van de trumptower en dat je daar op een bepaalde manier in kan sneaken. Dus wij ons plan doorgesproken dat we eerst naar het casino van dat hotel gaan, doen alsof we daar verbleven en heel stiekem op zoek naar de lift en dan omhoog. We kwamen daar al om 11 uur aan, de jongens paar uur geld gewonnen in het casino en toen begon het spannende.. sneaky naar boven toe. We stonden al in de lift en kwam er een bewaker naar ons toe om ons te helpen waar we heen wilden, en vertelde dat het zwembad pas om 17.00 uur open ging, shit zeg want het was op dat moment nog maar 13 uur. Besloten onze tijd maar beetje te benutten met een heeele lange lunch. Om 17uur waren we natuurlijk stipt optijd weer terug in het hotel en gingen met de lift naar boven. En daar waren we eindelijk de hele dag gewacht en gezweet en we zagen zo'n mooi uitzicht, eerst allemaal fotootjes maken en toen we bijna het water in wouden springen zei de bartender dat JE NIET IN HET ZWEMBAD MAG ZWEMMEN!!! Waaaat, hoezo niet.. het zwembad was voor decoratie omg... Heeele dag op gewacht, mochten we niet zwemmen. Wat een domper, maar het uitzicht maakte opzich veel goed. Was lekker zonnetje en windje daar dus hebben ons daar wel even vermaakt tot de zonsondergang. Maar we moesten en zouden zwemmen die dag, want dat was het hele doel. Dus gingen we naar het mini zwembadje in het hostel van die eignaar waar we bevriend mee geworden waren haha.. was wel echt hemels een bak vol water in die hitte. Die avond was chantal ook aangekomen en hebben we even 1 drankje gedaan en zj was natuurlijk ook helemaal jetlagged en ging slapen. Later die avond natuurlijk weeer uitgeweest en was weeer super en 5uur geworden en volgende ochtend gingen we om 6uur uit bed om die apen te spotten!! wat een hell, dik zware hike gedaan met een hangover haha en de grap is, we zijn 0 dieren tegengekomen, oke wel super veel schildpadden, een gek miereneter achtig dier en heeeel veel mieren. Na die hike was het nog maar 9 uur, en hadden al hele dag voor ons gevoel achter de rug. Maar we moeten van onszelf toch maar het panama kanaal bekijken.. stelde weinig voor als je kijkt naar nederland, en je moest ook nog entree van 15 dollar betalen maaargoed. Moet je keer gezien hebben zegt men. Het kon er ook aan liggen dat ik half in slaap viel de hele tijd haha dus dat dacht ik op te lossen maar weer te gaan zwemmen met Jay in het andere hostel waar hij heen was verplaatst. Daarna naar Luna's gegaan om te eten etc. 's avonds kwam Jay nog langs om afscheid te nemen want wij (chantal, simon en ik) gingen de volgende ochtend om 5uur (!!!) in de ochtend naar San Blas. Maar dat afscheid was veels te gezellig met nog wat drankjes dat ik om 1uur in bed lag en wekker al om 4uur ging. Je kan je wel indenken hoe ik me die ochtend voelde..
We begonnen met een dikke jeep ride van 3uur door de bergen, voelde net een achtbaan, en ik viel steeds in slaap.. wat een rit, wat een rit.

Meer over San Blas in mn volgende blog (ik denk morgen) want er is veels te weinig tijd om te schrijven... Het is veels te leuk hier!!! Foto's volgen.