Week 1 - Reisverslag uit Holambra, Brazilië van Celien Jansen van der Sligte - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Holambra, Brazilië van Celien Jansen van der Sligte - WaarBenJij.nu

Week 1

Door: Celien

Blijf op de hoogte en volg Celien

24 Juli 2015 | Brazilië, Holambra

Bom dia schatjes!! Het heeft even geduurd voordat ik de tijd kon vinden om wat te schrijven. Ik zeg een goed teken, ik vermaak me hier primaaa!
Ik zou kort vertellen wat ik tot nu toe zo ongeveer gedaan heb.
Donderdag 16 juli om 4.30 ging de wekker, en om 7 uur stond ik op Amsterdam Airport, erg vroeg allemaal maar de adrenaline gierde dus ik had nergens last van. Na het afscheid, wat toch nog wel een beetje gekkig was, want vanaf dat moment stond ik er ´alleen´ voor, begon het avontuur. Op het vliegveld en in het vliegtuig ontmoette ik al erg veel leuke mensen met erg boeiende verhalen. Na een lange lange zit van meer dan 12 uur kwam ik om 17.30 braziliaanse tijd (5 uur eerder dan in NL) aan op GRU airport in Sao Paulo. Ik kon maar niet geloven dat ik echt zoveel duidenden kilometers van huis was, het was allemaal zo onwerkelijk, en dat heb ik nog steeds af en toe.. :)
Na meer dan een half uur bij de verkeerde baggagedrop-off te wachten had ik eindelijk mijn tas gevonden en werd ik opgehaald door Mauricio en Adriana. We zijn wat gaan eten en gingen met de auto naar Sorocaba (een stad tegen Sao Paulo aan), ik dacht dat ik geen last had van de jetlag maar niks was minder waar.. ik sliep al half in de auto en had zo`n 14 uur geslapen die nacht.. De volgende 2 dagen heb ik de stad een beetje leren kennen, van wat typisch braziliaans eten genoten, wat je kan omschrijven als heeerlijk en extreem, ze gooien hier overal heeeel veel suiker of juist heeel veel zout doorheen. En op vrijdagavond het Braziliaanse ´balada´ uitgevonden, we zijn naar een bar gegaan waar muziek werd gespeeld en veel gedanst. Hier in Braziliê dansen mannen en vrouwen nog met elkaaar, heel bijzonder en leuk om te zien, ik ben er helaas zelf nog niet zo´n ster in.....

Zaterdag middag gingen we met de auto over zeeer belabberde wegen richting Holambra dois, het is een kleine nederlandse kolonie die rond 1960 is ontstaan, en ligt dichtbij Paranapanema (ja wat een naam..). Hier wonen de ouders van Mauricio, Annelies en Adrianus: mijn achteroom en achtertante ofzoiets, in ieder geval familie :). Hier ben ik van zaterdag tot woensdagmorgen gebleven en heb genoten van de rust en natuur van het dorpje. Ik heb heel veel gechilld en weinig uitgevoerd, een beetje het dorp leren kennen, portugees leren, veel eten en veel mensen ontmoeten (veel nederlanders! waarbij verbazingwekkend veel mensen mijn opa en oma gekend hebben van mijn moeders kant en zelfs van mijn vaders kant. Zo raar wanneer je praktisch aan de andere kant van de wereld bent en toch nog soort van ´bekenden´tegenkomt.
Een hoogtepunt van deze dagen was toch wel de mis in de kerk... ja hoor je het mij zeggen, de grootste atheist die er rond loopt. Maar ik vond het geweldig. Er was de week dat ik er was in Holambra 2, ik weet niet of het in nederland ook is maar dan wordt er 24 uur lang 7 of 8 dagen lang geboden in de kerk. En op zondag was er een afsluitingsmis van DRIE uur! En ik kon er niks van verstaan... haha. Maar het bijzondere waren de mensen, tijdens de mis werden mensen zo emotioneel, gingen huilen en je zag gewoon hoe diep de mensen in god geloofden en om vergiffenis vroegen. Vooral toen er een soort glazen kruis, geen idee wat het was, rondging en iedereen die aan mocht raken kwamen er een heleboel tranen tervoorschijn. En aan het eind van de mis, wanneer in Nederland ´vrede´ wordt gezegd en je elkaar een hand geven, werd ik hier wel een stuk of 20 keer geknuffeld en pas of bas ofzoiets gezegd. Ik werd voorgesteld aan de pater en andere mensen van de kerk en iedereen ging mij knuffelen.. ik vond het zooo vreemd maar ben er nu wel aan gewend, hier bij ontmoeting en vrienden geven elkaar 1 kus en knuffelen elkaar. Ik vind het beter dan het formele gedoe in Nederland. Maar dat terzijde, ik had nog noooit in mijn leven zoveel mensen op 1 dag, laat staan in 1 week geknuffeld haha, ik voelde de liefde.

Afgelopen woensdag, 22 juli ging ik met de bus, met 10 erg luidruchtige en bierdrinkende jongens waarvan er wel 1 hele jongen Engels sprak!!(erg gezellig) + ikzelf.. naar Holambra 1, een andere nederlandse kolonie die zo´n 15-20 jaar eerder is ontstaan, een stuk groter en ontwikkeld is.
Hier speelt de 6kamp zich af, dat is een 5 daags soort van feest waarbij alle nederlandse kolonies uit brazilie samenkomen om sport tournooien te spelen en als afsluiting op zaterdag een 6kamp te doen zoals we in Nederland ook doen. Maar het is eigenlijk vooral voor de jongeren veel muziek, dansen en drank. Ik heb nu 2 avonden meegemaakt en vind het geweldig! De mensen hier zijn zoooo ontzettend aardig en verwelkomend, nederlanders zouden er echt een voorbeeld aan moeten nemen. Ze proberen allemaal Engels te praten en mij Portugees te leren en nemen me overal mee naar toe. Geweldig.

De 6 kamp duurt nog tot zaterdag, met een groot afscheidsfeest. Ik blijf in Holambra 1 tot dinsdag, dan vlieg ik als het goed is naar Curitiba en vanaf daar begint het echte backpacken! Tchau, ate mais!


  • 24 Juli 2015 - 17:22

    Marieke:

    Leuk om te lezen!! :)

  • 25 Juli 2015 - 11:40

    Opa En Oma :

    celien een mooi verhaal
    wij vonden het mooi
    groet opa en oma

  • 28 Juli 2015 - 17:06

    Doreth:

    Hée Celien!

    Wat een leuk verhaal!! Heel veel plezier daar nog en succes met jouw reis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Holambra

Celien's Adventures in Brazil

6 weken lang Brazilië vol met avonturen!

Recente Reisverslagen:

26 Augustus 2015

Blog 6

17 Augustus 2015

Blog 5 vanuit Ilha Grande

06 Augustus 2015

Blog 4!

29 Juli 2015

Hello adventure

24 Juli 2015

Week 1
Celien

Actief sinds 15 Juli 2015
Verslag gelezen: 493
Totaal aantal bezoekers 101271

Voorgaande reizen:

15 Juli 2017 - 06 Augustus 2017

Celien's adventures in Cuba

28 Oktober 2016 - 06 November 2016

Celien's adventures in Morocco

16 Juli 2016 - 11 Augustus 2016

Celien's adventures in Malaysia and Singapore

14 April 2016 - 10 Mei 2016

Celien's Adventures in Panama

16 Juli 2015 - 30 Augustus 2015

Celien's Adventures in Brazil

Landen bezocht: